Kjøpsvilkår

Hos Sofas & more er vi veldig opptatt av kundene våre og at handleopplevelsen møter dine forventninger. Vennligst les våre kjøpsvilkår nedenfor for viktig informasjon.

Vi bruker Bring som transportør. Mindre forsendelser sendes alltid til nærmeste utleveringssted for henting. Vi tilbyr hjemlevering av større varer over hele landet mot en liten kostnad, avhengig av produkt. Du kan se våre fraktalternativer og kostnader når du legger inn bestillingen. Unntaket er mindre øyer og lignende steder der transportfirmaet ikke kan levere.

Alle varer som finnes på lager, sendes umiddelbart. Normal leveringstid er 2–7 virkedager, avhengig av hvor du bor. Mindre forsendelser sendes alltid til nærmeste utleveringssted for henting. Større varer, som sofaer, senger og monterte møbler, leveres på europaller. Alle større forsendelser blir varslet via SMS på forhånd, der du har mulighet til å velge leveringsdag og i noen tilfeller tidsintervall. Vær oppmerksom på at møbelleveranser alltid skjer på hverdager mellom kl. 08.00–16.00, med lokale avvik. Tidsintervallet er normalt 2–4 timer. Innbæring, montering eller avemballering er ikke inkludert i ordinær transport. I noen tilfeller kan vi ikke gjennomføre levering. Dette gjelder svært få adresser, for eksempel på øyer og lignende.

Produkter som er midlertidig utsolgt, leveres i henhold til angitt utsatt leveringstid. Aktuell lagerstatus og leveringstid vises alltid på produktnivå. Vær oppmerksom på at dersom ett eller flere av produktene i bestillingen din har lengre leveringstid, vil vi vente med å sende forsendelsen til alle varene i bestillingen er klare. I de fleste tilfeller leverer vi produktene våre samlet for å minimere miljøbelastningen og gjøre det enklere for deg som kunde å motta forsendelsen. I enkelte unntakstilfeller sendes imidlertid deler av produktsortimentet direkte fra leverandørens lager, og en oppdelt forsendelse kan forekomme. Vi prøver alltid å koordinere leveransen i den grad det er mulig, men vi kan aldri garantere at alle produktene blir levert på samme tid. Hvis bestillingen din ankommer før det oppgitte leveringsintervallet, sendes varene umiddelbart.

Så snart bestillingen din er registrert, vil du motta en ordrebekreftelse på e-post. Vennligst les nøye gjennom ordrebekreftelsen og kontroller at leveringsadressen og all annen informasjon stemmer overens med dine ønsker. Hvis du ønsker å endre leveransen til en annen adresse enn det som er oppgitt i ordrebekreftelsen, vil det påløpe en kostnad på minimum 149 nok.

Vi opplever for tiden lengre leveringstid på enkelte varer. Det estimerte leveringsintervallet på varen er et estimert leveringstidspunkt, og det kan bli endret når vi får ny informasjon fra leverandører og fraktpartnere.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför SoffaDirekts skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska SoffaDirekts förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som SoffaDirekt rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Du kan velge om du ønsker hjelp med innbæring, avhengig av postadressen din. Leveringstillegg er kun tilgjengelig på visse steder, og du vil se alle gjeldende leveringsmetoder for ditt bestemte postnummer i kassen.

Sofas & more samarbeider med Qliro for å håndtere transaksjoner. Dette gir trygghet for både deg som kunde og oss som selskap. Qliro har flere ulike betalingsalternativer, der du blant annet kan velge faktura, delbetaling, kortbetaling, bankoverføring eller kjøp nå, betal senere. For å få mer informasjon om Qliros vilkår, se https://www.qliro.com/nb-no/juridisk/vilkar/.

De generelle kjøpsvilkårene gjelder for alle kjøpsavtaler som du som forbruker inngår med SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897), heretter kalt «Sofas & more». For å ivareta dine interesser som kunde gjelder bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven og personopplysningsloven på alle kjøp på www.sofasandmore.no og underliggende domener.

Når du gjør en bestilling, godtar du at vi lagrer og bruker opplysningene dine i databasen vår for å oppfylle og levere den tjenesten du kan forvente. All behandling av personopplysninger skjer i henhold til personvernforordningen. Personopplysningsansvarlig er SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897).

Sofas & more’s kunderegister inneholder personopplysninger som fullt navn, personnummer, postadresse, telefonnummer, e-postadresse og IP-nummer. Formålet med Sofas & more’s behandling av innsamlede personopplysninger er å bruke dem til å:

  • A. Kunne fullføre kjøp og levering av bestillinger hos Sofas & more.
  • B. Muliggjøre målrettet markedsføring via e-post, post, SMS og/eller andre kanaler basert på dine tidligere kjøp eller brukeratferd hos Sofas & more.

Vår betalingspartner Qliro samler inn personopplysninger om deg i forbindelse med betaling av bestillingen din, uavhengig av betalingsmåte. Qliro er dermed personopplysningsansvarlig for slike personopplysninger i henhold til Qliros generelle vilkår.

For å kunne gjennomføre levering, salgsstøtte og eventuelle leverandørbestillinger vil Sofas & more dele nødvendige personopplysninger med våre samarbeidspartnere for å kunne fullføre kjøpet. Ingen personopplysninger vil bli solgt videre til tredjeparter, men vil bli lagret internt med begrenset funksjonalitet for tilgang.

Vi lagrer kun personopplysninger så lenge det er nødvendig, deretter slettes alle personopplysninger. Hvis personopplysningene dine skulle være ufullstendige, feilaktige eller irrelevante, har du rett til å kreve at de oppdateres eller slettes. Du har også rett til å kreve erstatning dersom Sofas & more ikke oppfyller sine forpliktelser i behandlingen av personopplysninger i henhold til loven. Du kan kreve et utdrag av hvilke opplysninger vi har registrert om deg. For å kreve et registerutdrag eller korrigering av opplysninger må du sende en skriftlig, signert forespørsel til: SoffaDirekt Scandinavia AB Malmgatan 5N 15A, 602 23 Norrköping, Sverige

Sofas & more jobber i henhold til norsk og europeisk lovgivning, og vi overholder alle GDPR-direktiver med en sikret plattform, begrenset tilgang til personopplysninger og mulighet for at du som kunde kan bli utelatt fra vår kundedatabase.

Du finner mer informasjon om GDPR her

Du kan ikke avbryte kjøpet dersom vi har startet på håndteringen av bestillingen din. En bestilling med leveringstid på 2–10 dager blir håndtert umiddelbart. Andre bestillinger blir håndtert etter 10 timer fra du har lagt inn bestillingen.

Angrerett og returhåndtering
Sofas & more tilbyr 14 dagers angrerett. Hvis du ønsker å gjøre en retur, må du kontakt kundeservice via e-post innen 14 dager etter at du mottok bestillingen.

I tillegg til den lovfestede angreretten i henhold til angrerettloven har du rett til å returnere varen din i 365 dager. Emballasjen må være uåpnet for å oppfylle kravene til åpent kjøp. Som kunde må du dokumentere dette ved å sende bilder til oss.

Som kunde kan du selv velge hvordan du ønsker å returnere bestillingen din:
1) Egen bestilling via transportør
2) Returnere selv til lageret vårt
3) Bestilling via Sofas & more

Gi oss beskjed om hvilken returmetode du vil benytte.

Emballasjen vår er utformet slik at den kan gjenbrukes. Husk å spare den, ellers må du kjøpe ny. Dersom du mottar leveransen din på pall, ber vi deg som kunde om å beholde pallen. Denne pallen er nødvendig for å kunne gjennomføre en retur. Hvis bestillingen skal beholdes, kan pallen kasseres.

1) Egen bestilling via transportør
Som kunde er du ansvarlig for å administrere, bestille og betale for returfrakt med det transportfirmaet du ønsker. Du må gi oss beskjed om hvilket transportfirma du velger å benytte, samt sporingsnummeret på returen.

Returfrakten kan bli dyrere, da fraktkostnaden til deg er subsidiert.
Hvis det skulle oppstå transportskader, vil du bli belastet for alle eventuelle skader. Du kan deretter kreve erstatning fra transportfirmaet for skaden som er oppstått.

Sofas & more henter ikke returer på utleveringssteder/terminaler.

2) Returnere selv til lageret vårt
Du som kunde kommer til lageret vårt og leverer returen. Returadressen er Malmgatan 5, Norrköping i Sverige.
Lagerpersonalet vårt er tilgjengelig alle hverdager, unntatt helligdager, mellom klokken 10.00-11.00 og 12.00-15.00.

Sofas & more kontrollerer returen din, og debiterer deg eventuelt for unormal slitasje eller skader som har oppstått. Du betaler selv for eventuell leie av kjøretøy og drivstoff.

3) Bestilling via Sofas & more
Sofas & more bestiller returen din via våre eksterne transportører.
Så snart returen er bestilt, vil du motta en bekreftelse på e-post med informasjon om hvordan returen gjennomføres, samt sporingsnummer.
Returfraktkostnaden er den samme som fraktkostnaden til deg. Dersom du velger å kun returnere en enkelt produkt fra din bestilling, kan fraktkostnaden bli noe lavere. Ved bestilling via SoffaDirekt tilkommer et administrativt gebyr på 195 nok.

Retur fra terminal
Hvis du angrer på kjøpet ditt, men bestillingen allerede har forlatt lageret vårt, kan vi gjennomføre retur fra terminalen
Som kunde belastes du for frakten fra oss, returfrakten, pluss 195 nok i administrativt gebyr.

Gebyrer som tilkommer ved en retur, uavhengig av returmetode:

Hvis den returnerte bestillingen er pakket i annen emballasje enn originalemballasjen, tilkommer en ompakkingskostnad på 895 nok. Denne kostnaden gjelder kun for større forsendelser og ikke for tekstiler, belysning og lignende produkter.
Brukt frakt og eventuelle kostnader til Qliro refunderes ikke.

Unntaket fra det ovennevnte er hygieneprodukter – som senger, madrasser og sengetekstiler – dersom emballasjen er åpnet. Disse varene anses som brukt og kan ikke returneres. Beløpet utbetales så raskt som mulig, avhengig av valgt betalingsmetode, men senest innen 14 dager etter mottatt retur.

Hvis du angrer på kjøpet ditt og ikke henter/mottar bestillingen, vil transportørene våre returnere bestillingen din etter 7 dager.

Returgebyret vil være minimum 195 nok, men ellers den faktiske kostnaden i henhold til avtalen vi har med transportøren, i tillegg til en administrativ kostnad på 195 nok.

Hvis du mener at varen du mottar, har feil, mangler eller er skadet, har du i henhold til forbrukerkjøpsloven rett til å reklamere på produktet. Reklamasjonsretten gjelder i to år. Vær oppmerksom på at feilen må rapporteres innen rimelig tid. Reklamasjonsretten gjelder kun på varer som er kjøpt av privatpersoner, og som har vært brukt til privat bruk.

Ved synlige transportskader skal transportøren varsles umiddelbart ved mottakelse, med en merknad på fraktseddelen. Andre transportskader må rapporteres til ByRoom via e-post innen 24 timer. Hvis dette ikke følges, vil ikke transportøren godkjenne reklamasjonen, og erstatningen vil bli avvist. Ta bilder av leveransen hvor skaden tydelig vises, for å lette og fremskynde prosessen Det er du som kunde som er ansvarlig for grundig å kontrollere varene og melde fra om feil, skader eller avvik før du signerer noen dokumenter. Dette er viktig for din sikkerhet, slik at vi skal kunne hjelpe deg best mulig i tilfelle en eventuell transportskade blir oppdaget.

Vi godkjenner ikke reklamasjoner som kan klassifiseres som normal slitasje. Dette gjelder også tørrsprukne områder som ikke påvirker møbelets utseende, holdbarhet eller funksjonalitet – samt solbleking og nupper som har oppstått som følge av andre tekstiler eller for mye direkte lys.

Vi gjør alltid alt vi kan for å sikre at kundene våre får en best mulig kjøpsopplevelse. Men i noen tilfeller oppstår det leveringsforsinkelser og skader som vi ikke kan kontrollere eller påvirke. I tilfeller der det oppstår leveringsforsinkelser, kompenseres kunden etter følgende modell:

7–14 dager: 2,5 % av produktverdien.
15–21 dager:            5 % av produktverdien.
22 dager eller mer: 7,5 % av produktverdien.

Vær oppmerksom på at det kun er det forsinkede produktet som vil bli kompensert, og ikke eventuelle andre varer i bestillingen. Hvis en leveringsforsinkelse blir varslet i god tid og aksepteres av kunden, vil det ikke bli utbetalt noen kompensasjon. Kompensasjon for forsinkelser gis i form av gavekort, basert på verdien av det forsinkede produktet eksklusiv merverdiavgift og frakt- og håndteringskostnader. Gavekortet gis forutsatt at du beholder bestillingen.

Hvis et produkt leveres skadet eller defekt, vil vi i første omgang erstatte den berørte delen eller komponenten.


Ved eventuelle unøyaktigheter i lagerstatus eller pris forbeholder Sofas & more seg retten til å heve kjøpsavtalen. Hvis en vare er utgått eller av andre grunner ikke er tilgjengelig, er ikke Sofas & more forpliktet til å tilby produktet, men kan foreslå et alternativt produkt. Vi gjør alltid vårt beste for å presentere varene så virkelighetstro og korrekt som mulig på nettsiden vår, men vi kan ikke garantere at skjermen din gjengir fargen og størrelsen helt korrekt. Produktinformasjon og prisopplysninger gis med forbehold om trykkfeil, prisøkninger hos leverandører, lagerbeholdning, eventuelt feilaktig angitte spesifikasjoner osv. Bildene skal betraktes som illustrasjoner, og vi kan ikke garantere at de gjenspeiler produktets nøyaktige utseende og/eller kvalitet.

Sofas & more praktiserer «force majeure», noe som betyr at om det skulle oppstå krig, naturkatastrofer eller andre uforutsette situasjoner utenfor vår kontroll, er vi ikke ansvarlig for eventuelle konsekvenser.

Vi er veldig opptatt av å verne både naturen og menneskers arbeidsforhold. Derfor foretar vi kontinuerlige besøk på våre fabrikker, gjennomfører kvalitetskontroller, kontrollerer arbeidsforhold og sørger for at alle lover og regler følges. Vi unngår i størst mulig grad å bruke potensielt miljøfarlige stoffer, og alle tekstiler og møbelstoffer oppfyller alle kravene til miljøsertifiseringer.

Våre transporter er koordinert slik at vi alltid kjører med fulle lastebiler eller containere. I tillegg betaler vi klima- og drivstofftillegg for å kompensere for vår miljøpåvirkning.

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre kjøpsopplevelsen din. Disse lagres lokalt i nettleseren din for å tilpasse innholdet på nettstedet.

Alle produktene våre selges med 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven og dens retningslinjer. Husk at garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting. For at en reklamasjon skal godkjennes i reklamasjonsperioden, har du som kunde ansvaret for å dokumentere at feilen var der opprinnelig og/eller knyttet til en produksjonsfeil.

Når du deltar i konkurransen, godtar du følgende konkurransevilkår:

▪ Ved å delta i konkurransen abonnerer du også på vårt nyhetsbrev.
▪ Det er gratis å delta i konkurransen, og den er ikke betinget av kjøp.
▪ Konkurransen er åpen for alle personer som er bosatt i Norge.
▪ Det er ikke mulig å få gevinstene utbetalt i kontanter eller på kort. Gavekortet er kun gyldig på Sofas & more’s nettside.
▪ Personer som er ansatt i Sofas & more og/eller har direkte tilknytning til selskapet, kan ikke delta.
▪ Sofas & more kan publisere vinnerbidragene på Facebook og Instagram.
▪ Sofas & more kan ikke holdes ansvarlig for feil på internett eller eventuelle tekniske feil i konkurransen som kan føre til at innsendte konkurransebidrag ikke blir akseptert.
▪ Sofas & more er heller ikke ansvarlig for eventuelle trykk- eller skrivefeil.
▪ Vinneren velges av ansatte hos Sofas & more. Avgjørelsen kan ikke klages på.
▪ Hvis vinneren ikke svarer på e-posten fra Sofas & more innen tre dager, har Sofas & more rett til å utpeke en ny vinner.
▪ Deltakerne godkjenner at Sofas & more, uten forvarsel, har rett til å endre konkurransevilkårene om det anses nødvendig.
▪ Eventuell skatt på premien betales av vinneren.

Logg inn